Mig og korn

19 Apr

Image

Ja, sådan ser jeg altså ud i dag, hvor vi har øvet os i fotojournalistik.

Så er udfordringen med syv dage uden korn gået. Har det været svært? Til det kan jeg helt ærligt svare nej. Jeg har overhovedet ikke haft lyst til brød og pasta. Det eneste, der har gjort det svært er, at det tager længere tid at lave mad og er dyrere. MEN: jeg har jo også spist sukker, og det er helt klart det, jeg har aller sværest ved at undvære.

Men fordi det har været så forholdsvis nemt, så tager jeg syv dage mere uden korn. Med to undtagelser: På lørdag skal jeg til fødselsdag hos min bedstefar, og der vil jeg spise, hvad der er på bordet. Eller hvad jeg har lyst til. Det er der mange grunde til. Og så må jeg spise en lille portion røde linser en eller to gange, fordi jeg har noget linse”kød”sauce i fryseren, og der skal spares lidt i den kommende uge.

Sukkerstoppet tager jeg stadig tilløb til. Jeg tror, det bliver 7 dage fra på tirsdag, men jeg er endnu ikke helt sikker.

Hvordan har det været for min krop? Det har været ret dejligt. Jeg har ikke manglet energi, heller ikke til træning. Min mave har haft det ret så godt (undtagen i går aftes og i nat, men tror jeg har fanget mig lidt virus), og jeg har ikke været nævneværdig oppustet. Det dejligste har været det med ikke at have denne her kulhydratcraving, hvor jeg kan køre tre hvide boller med smør ned i træk. Jeg kan også mærke, min trang til søde sager bliver noget mindre, når jeg sørger for at skrue op for fedtet og holde blodsukkeret stabilt. Nårh ja, og så har jeg smidt et kilo, og min mave er fladere.

Vil jeg så undvære korn for altid? Nej, den beslutning er jeg i hvert fald ikke klar til at træffe endnu. Men sådan var/er det også med alkohol og rygning. Jeg stoppede med at drikke for ni år siden, og jeg siger stadig til mig selv, at hvis jeg en dag får lyst, så gør jeg det. Det samme med rygning, dog kun for fem år siden. Så det er ikke et forbud, der holder mig fra det, men tanken om hvor skidt og usundt det er for mig. Sådan bliver det måske også med korn og sukker en dag, men lige nu har jeg svært ved at forestille mig helt at skulle undvære, så det lader jeg være med.

En sidegevinst har været, at jeg ikke har drukket Pepsi Max i 6 dage(!!!). Det er kun sket én gang før siden gymnasiet. Jeg er vant til at drikke det hver evig eneste dag og virkelig meget af det. Men sødestof gør bare ikke noget godt for mig, og den søde smag tricker også mit blodsukker. Jeg samler stadig mod til at se filmen ”Sweet Misery”, som Jane har linket til. Men igen: intet forbud, jeg venter og ser. Tager dog 1 + 7 dage mere uden!

2 kommentarer to “Mig og korn”

  1. Jane april 19, 2012 hos 2:15 pm #

    Tillykke med de syv dage. Det er godt gået. Også med Pepsi maxen! Det er næsten en vigtigere sejr, tænker jeg. Jeg synes, at 80/20 som sundhedsfilosofi er rar, og den er i hvert fald psykologisk bedre end alt-eller-intet. Alligevel er det sidstnævnte, der fungerer bedst for mig på nogle punkter. F.eks. i forhold til sukker. Hvis (når) jeg praktiserer 80/20 her, bliver det 80 til sukker, og det er ikke så smart. Med korn har jeg den “fordel” at jeg ikke kan tåle det. Så her slipper jeg helt for den indre dialog🙂

  2. detsundeliv april 20, 2012 hos 12:03 pm #

    Tusind tak Jane. Ja den pepsi max er altså ikke god… Jeg er til gengæld blevet meget,
    meget glad for danskvand:-)

    Jeg tror også, 100 fungerer bedst for mig på flere punkter, fordi 1 dag med mange kulhydrater = cravings. Men i mit hoved duer det åbenbart ikke helt, tosset! Kender alt for godt den med sukkeren og ikke mindst den indre dialog.

    Kan sagtens følge det med “fordelen” i ikke at kunne tåle korn, fordi det også bliver lidt nemmere i sociale sammenhænge. Faktisk har jeg ligefrem overvejet at sige, jeg ikke kan tåle det (hvilket såmænd heller ikke ville være helt løgn), men jeg er så “dum”, at jeg gerne vil holde muligheden åben for at kunne spise det, hvis jeg skulle få lyst en dag, og så vil folk jo nok lige løfte øjenbrynet. Er det noget, du har erfaringer med fra sukker og mælk?

    /Trine

Skriv et svar

