Mig og motion

19 Apr

Som et led på min vej til et vægttab og en sundere krop dyrker jeg en del motion. Og jeg er faktisk blevet så glad for det, at jeg slet ikke kan undvære det. Det aller vigtigste er at finde en motionsform, man synes om.
Om det så er sværdkast! Man kan ikke tvinge sig selv ned til en spinningtime, hvis man virkelig hader det, slet ikke på lang sigt. Desuden er det vigtigt for mennesket som hele
at gøre ting, det holder af. Især når det drejer sig om ens dyrebare fritid!

Jeg prøver at kombinere muskeltræning med cardiotræning. Muskeltræning giver en velformet krop og en større muskelmasse (så skulle fedtet gerne vige pladsen). Jo større muskelmasse man har, jo mere
forbrænder man, hvilket også gælder i hviletilstand. Muskeltræning er desuden god for diverse fysiske skavanker, hvis man finder noget, der er tilpasset det, man lider af – f.eks. dårlig ryg.

Jeg er selv rigtig glad for ashtanga yoga og Body Pump som muskeltræning. Ashtanga yoga er den mest krævende form for yoga og en stor udfordring for næsten alle muskelgrupper. Yoga giver mig desuden en indre styrke og ro, som ikke kan købes for penge.
Body Pump er en koncepttime i Sats, hvor jeg træner, der svarer til eksempelvis Body Fit i Fitness World. Det er styrketræning på hold med frivægte og mange repitationer.
Fordelen ved det i forhold til selv at træne maskiner og frivægte er, at man ikke selv skal tænke. Man bliver guidet og kommer gennem hele kroppen, og skadesrisikoen minimeres også, når en dygtig instruktør holder øje med, du udfører øvelserne korrekt. Jeg har et mål om 2 gange ugentlig træning af denne slags.

Cardio – eller konditionstræning – hjælper dig med at forbrænde kalorier, og er derfor godt i forbindelse med vægttab og vægtvedligehold. Men det får også din puls på arbejde, og du forbedrer vitale ting som hjerte/kar-systemet og forebygger således en række livsstilssygdomme.

Jeg prøver at kombinere muskeltræning med cardiotræning. Muskeltræning giver en velformet krop og en større muskelmasse (så skulle fedtet gerne vige pladsen). Jo større muskelmasse man har, jo mere
forbrænder man, hvilket også gælder i hviletilstand. Muskeltræning er desuden god for diverse fysiske skavanker, hvis man finder noget, der er tilpasset det, man lider af – f.eks. dårlig ryg.

Jeg er selv rigtig glad for ashtanga yoga og Body Pump som muskeltræning. Ashtanga yoga er den mest krævende form for yoga og en stor udfordring for næsten alle muskelgrupper. Yoga giver mig desuden en indre styrke og ro, som ikke kan købes for penge.
Body Pump er en koncepttime i Sats, hvor jeg træner, der svarer til eksempelvis Body Fit i Fitness World. Det er styrketræning på hold med frivægte og mange repitationer.
Fordelen ved det i forhold til selv at træne maskiner og frivægte er, at man ikke selv skal tænke. Man bliver guidet og kommer gennem hele kroppen, og skadesrisikoen minimeres også, når en dygtig instruktør holder øje med, du udfører øvelserne korrekt. Jeg har et mål om 2 gange ugentlig træning af denne slags.

Cardio – eller konditionstræning – hjælper dig med at forbrænde kalorier, og er derfor godt i forbindelse med vægttab og vægtvedligehold. Men det får også din puls på arbejde, og du forbedrer vitale ting som hjerte/kar-systemet og forebygger således en række livsstilssygdomme.

br />;
20120419-234835.jpg

Selv er jeg rigtig glad for at løbe. Til tider er min miniskskade, hang til skinnebensbetændelse og hoppende pacemaker lidt til hinder, men når jeg kan, gør jeg det. For tiden løber jeg 5 kilometer 2-3 gange om ugen, men i løbet af de næste par måneder
skal den ene tur byttes ud med en ti kilometer. For at komme i form til det løber jeg intervalløb i mit fitnesscenter, det giver virkelig resultater og kan anbefales til alle.
Der findes også en masse app’s til iPhones, der kan guide dig i gennem
Desuden træner jeg engang i mellem step eller lignende for afvekslingens skyld.

Hård træning kan skade mere end gøre gavn, og derfor vil jeg anbefale alle at benytte sig af de professionelle trænere, der er rundt omkring i fitnesscentrene. De kan vejlede dig i, hvad der passer lige netop til dig, dine behov og eventuelle skader. Husk desuden at starte langsomt og blidt op, hvis du ikke er vant til at dyrke motion! Det tager længere tid for led og sener at følge med end for muskler og kondition, og derfor kan der opstå skader, som man ikke kan mærke, før det er for sent.

Et ofte undervurderet aspekt er hverdagsmotionen. Tag altid cyklen i skole og på arbejde, hvis det er muligt. Gå en tur sammen efter Påskefrokosten med familien i stedet for at sidde inde og lumre. Gå op i den anden ende af byen for at hente noget (ikke slik, vel?:-)), tag trapperne i stedet for rulletrapperne eller elevatoren, giv den ekstra gas med støvsugeren osv. osv.
Jeg prøver selv at efterleve alle disse råd, og især bruger jeg stort set altid min cykel eller mine gåben som transportmiddel, selvom jeg både ejer et klippekort og en lille bil.

20120419-235023.jpg
Ønskearmbånd, som man også kan bruge til at følge med i, hvor meget man får rørt sig i det daglige.

I næste indlæg om motion vil jeg vise en oversigt over en typisk uge i mit liv med hensyn til motion. Måske du kan få inspiration.

Hvad med jer, hvad træner I? Hvis I da træner:-)
God træningslyst derude!

7 kommentarer to “Mig og motion”

  1. frk. sveske april 20, 2012 hos 6:55 am #

    Hej Trine,

    Jeg træner som du ved også i fitensscenter. Forsøger at få gang i BodyPump mindst en gang i ugen (ville gerne to gange, men timerne passer mig ikke så godt) og ellers står den på cardio på maskinerne i centret og lidt styrke med frivægte. Jeg prøver at få det ind i fast rytme, men det går ikke så godt – det bliver i stedet meget efter humør.

    Har du ikke et link til at læse mere om det der armbånd?

    God træningslyst til dig også!
    – frk. sveske

  2. frk. sveske april 20, 2012 hos 6:56 am #

    fitnesscenter* selvfølgelig🙂

  3. detsundeliv april 20, 2012 hos 11:46 am #

    http://www.nike.com/fuelband/

    Hej Sveske.

    Her kan du læse lidt mere om det.
    Det er en ret sej gadget, man kan bare desværre ikke få den i DK endnu.
    Det lyder da også til, du giver den gas med træningen.
    Hvor længe træner du hver gang? Og er det løb eller crosstrainer eller hvordan, når du laber cardio? Synes altid det er så spændende at høre om andres træning:-)

    /Trine

  4. frk. sveske april 21, 2012 hos 12:14 pm #

    Hej Trine,
    Den ser fed ud, så må jeg lige kigge nærmere på – der er i hvert fald plads til ønsker på ønskesedlen.
    Cardio er typisk Cross eller ArcTrainer – har knæ, der ikke er så vilde med løb. Må se, om jeg ikke kan få lavet et indlæg om min træning.
    – frk. sveske

  5. frk. sveske april 21, 2012 hos 12:19 pm #

    Jeg blev lige lidt nysgerrig – har du et program, som du løber intervalløb efter?
    – frk. sveske

    • detsundeliv april 21, 2012 hos 8:16 pm #

      Ja den er mega fed! Vil super gerne læse et indlæg om din motion:-) mine knæ er heller ikke så løbevilde, men jeg elsker det bare…
      Jeg løber på hold, når jeg løber interval, så det bestemmer træneren lidt. Sidst var det 10 minutters opvarmning (denne gang med gang på 6.0 og 15% stigning), 5 min. løb i 1-2 + ens normaltempo med
      1% stigning, 30 sekunders pause, 4 minutter i samme tempo som
      de fem med 2 % stigning og så fremdeles. Og så 2 minutters småløb/gang.
      Men overvejer at løbe efter et program, for jeg skal løbe kvindeløb d. 6/6 og vil gerne løbe de 5 på 27 minutter:-)
      /Trine

    • detsundeliv april 21, 2012 hos 8:16 pm #

      Ja den er mega fed! Vil super gerne læse et indlæg om din motion:-) mine knæ er heller ikke så løbevilde, men jeg elsker det bare…
      Jeg løber på hold, når jeg løber interval, så det bestemmer træneren lidt. Sidst var det 10 minutters opvarmning (denne gang med gang på 6.0 og 15% stigning), 5 min. løb i 1-2 + ens normaltempo med
      1% stigning, 30 sekunders pause, 4 minuItter i samme tempo som
      de fem med 2 % stigning og så fremdeles. Og så 2 minutters småløb/gang.
      Men overvejer at løbe efter et program, for jeg skal løbe kvindeløb d. 6/6 og vil gerne løbe de 5 på 27 minutter:-)
      /Trine

Skriv et svar

