Boganmeldelse

30 Apr

Jeg læste for nylig denne bog:

20120430-235048.jpg

Eller slugte er vist den rette metafor at bruge i denne sammenhæng. Kender du det? Når man bruger alle ledige minutter på et par sider, går rundt med born og støder ind i ting, laver mad
med et øje i bogen? Okay, måske er der kun mig, der er sådan en freak, men sådan har jeg altid været, når jeg mødte en god bog. Da jeg var barn, var det allerbedste, mine forældre kunne give mig lov til at læse til frokost i weekenden (normalt måtte man kun om morgenen) – haha! Nå, sidespor.

Andrea Bak skriver i denne topærlige bog om hendes årelange misbrug af mad og hendes tilhørende yoyo vægt.
Og jeg kunne genkende mig selv i mange af mønstrene, bortset fra at jeg aldrig har vejet i nærheden af hende,
men det skyldes mindst lige så usunde ting.
At hun er kommet så godt ud på den anden side, er så imponerende! Jeg beundrer hende meget for at være stoppet halvvejs mod sit oprindelige mål i en erkendelse af, at det var der, hendes krop havde det bedst. Det kan man kalde at lytte til sin krop!

Jeg elsker hende for at tage tabuet om overspisning op og rette fokus mod
et emne, der er alt for underbelyst i Danmark.
Og når man har vendt sidste side, sidder man med en klar følelse af, at vægttab er så meget mere end bare mad. Det er meget vigtigere at have hovedet med! Jane linkede den anden dag til et spændende blogindlæg om selvsamme emne. Tag at læs det! Og bogen med, den får mine varmeste anbefalinger (her lader jeg litteraten træde til side til fordel for indholdet og undlader at kommentere på skrivestil osv.).

4 kommentarer to “Boganmeldelse”

  1. frk. sveske maj 1, 2012 hos 5:25 am #

    Hej Trine,

    Jeg slugte også den bog – kunne genkende mig selv i skræmmende meget af det, Andrea beskriver.
    Jeg prøver virklig at sige til mig selv: ‘du skal bare lytte til kroppen’, så kommer vægttabet, MEN samtidig står vægten helt STILLE og frustrerer mig helt vildt. Gid, jeg var i stand til at tillægge den ingen betydning, men der er lang vej endnu…
    – frk. sveske

  2. detsundeliv maj 1, 2012 hos 8:29 am #

    Hej Sveske

    Ja, det er lige til at blive skræmt over, ikke?
    Åh, den skide vægt! Jeg kender det bare alt for godt! Men tror du ikke (som du også har være inde på på din egen blog), at kroppen lige skal vænne sig til den nye måde at leve på, og så gir’ den slip på overflødige kilo? En helt anden ting: ar du overvejet, om din krop måske bare ikke vil af med mere, lidt ligesom Andrea? Altså jeg er ved at overveje, om min idealvægt snarere er 65 end 60, men det er svært at overkomme den tanke, fordi de 60 så længe har været målet…
    Kh Trine

    • frk. sveske maj 3, 2012 hos 8:04 am #

      Hej Trine,
      Det har jeg overvejet mange gange, men kan se i spejlet, at jeg bærer rundt på for meget. Fordelingen af muskler og fedt er i hvert fald ikke et sted, hvor er jeg tilfreds. Der skal tænkes i lidt andre baner med kosten fremadrettet. Går lidt og overvejer at udfordre mig selv med en uge uden mælkeprodukter, men…
      Hvordan går din uge uden sukker? Den er vel snart slut? Håber, du lige blogger om, hvordan det er gået? resultater?
      Du er i øvrigt en flot pige, som ikke ser ud til at ‘bære’ fem kilo for meget.
      Det handler jo om at finde sin ‘Happy Weight’, som er den vægt, man nemt kan holde med sund kost og som giver optimal energi.
      KH
      – frk. sveske

      • detsundeliv maj 3, 2012 hos 7:36 pm #

        Hej Frk. Sveske

        Åh, jeg kender godt det med fedt/muskelfordelingen, den kæmper jeg også med. Åh, det lyder spændende med mælkefri uge, det vil jeg glæder mig til at høre mere om.

        Åh, det skide sukker! Har spist en sodavandsis her på fjerde dagen, super dumt! Men jeg er jo bare vild med sødt:-(

        Tusind mange tak! Det var virkelig pænt sagt:-) Nu har jeg jo kun set dit profilbillede, så det er svært at vide, om du trænger, men dine skuldre ser ikke sådan ud, hehe

Skriv et svar

