Update på ingen sukker

6 May

Ja… Jeg bryder mig egentlig ikke om at indrømme det, men det gik altså ikke
helt med det der ‘No sugar’…

Jeg var åbenbart ikke klar. Jeg var klar til at slippe korn (selvom jeg synes, det er okay eksempelvis at spise et stykke rabarberkage med lidt makron en dag som i går, går vel efter 95/5 fordeling), jeg var klar til at slippe Pepsi max, men jeg var ikke klar til at slippe sukker. Muligvis fordi jeg er sukkerafhængig.
MEN jeg tror dog også, man skal passe på ikke at ændre alt på én gang, da der så er større risiko for, at det HELE falder på gulet for én – det tager tid at ændre vaner. Der skal dog siges, at det ikke er et wildcard til at proppe mig med sukker. Det tillader mig at spise et stykke chokolade i ny og næ. Bagning osv. foregår stadig med sunde sukkererstatninger.

Der skal dog lige strammes lidt op fra i morgen, der røg en bolle ned til
morgenmad i dag, 1 stykke rabarberkage og en kartoffel i går og 2 chokoladeskildpadder – 1 i går, 1 i dag. Jeg har ikke fået min olie, og det kan tydeligt mærkes på blodsukkeret, der så driller mig resten af dagen. Så den står på olie, æg og ost i morgen tidlig. Glæder mig allerede til fornemmelsen bagefter. Kunne litteraly mærke, hvordan morgenbollen ikke gjorde mig godt, men gav mig lyst til cola OG gav mig en tung fornemmelse i kroppen.
Hvorfor jeg så spiste den? Ja, jeg ved det heller ikke. Mit bedste bud er gamle vaner…

Hvad har du svært ved at give slip på?

8 kommentarer to “Update på ingen sukker”

  1. Maja maj 7, 2012 hos 4:55 pm #

    Jeg har svært ved at slippe mind “hygge måltider”. Spiser alt for meget med mine følelser! Jeg får spist mere end min krop egentlig har brug for.. Og så mælkeprodukter. Dem vil jeg gerne slippe, men min morgen yoghurt med banan og nødder, har jeg ufattelig svært ved at undvære!
    – Maja

    • detsundeliv maj 8, 2012 hos 2:13 pm #

      Hej Maja
      Åh, det kender jeg alt for godt! Og det er bare lidt skræmmende kun at “måtte” spise tre gange om dagen, synes du ikke?
      Mælk er ikke så stort et problem for mig mht. allergi, kun i store mængder. Så det ville jeg kun droppe for vægtens skyld (det høje indhold af mælkesukker i fedtfattige mælkeprodukter kan jo godt blokere for vægttab…). Spiser du ikke også ost og sådan?
      Kh Trine

      • maja maj 8, 2012 hos 2:30 pm #

        Jooo det er da skræmmende men jeg siger til mig selv, at hvis jeg virkelig er SÅ sulten, så må jeg godt spise noget. Intet er forbudt! Men det skal være fordi min krop siger til mig, at jeg har brug for det. Hvis det giver mening? Dog har jeg ikke helt kunne holde den, men har kun spist 1 lille mellemmåltid igår og i dag. Det er jeg nu ganske tilfreds med. Som sagt spiser jeg meget med mine følelser, og lig pt sker der en masse i mit liv, og det øger klart min trang til at “hygge spise”. Men jeg kæmper imod;)
        Synes faktisk at fløde i kaffen virker.. Det mætter.
        Jo jeg spiser ost, men har forsøgt at begrænse det, som optakt til, at jeg vil prøve en mælke fri periode, på et tidspunkt. Det føler jeg mig ikke rigtig klar til lige nu. Som jeg skrev tidligere, så eeeelsker jeg min morgen yoghurt (gerne græsk yoghurt mums)..
        – Maja

  2. frk. sveske maj 8, 2012 hos 7:12 pm #

    Hej I to,

    Trine, skal vi hoppe med på ‘no snacks’? (jeg kan lige nå 7 dage inden Kristi Himmelfartsferien, som byder på sociale udfordringer)
    Det er SÅ sejt gået Maja!

    Jeg har heller ikke problemer med mælkeprodukter, tror jeg ikke i hvert fald – men er opsat på at eksperimentere – det bliver dog ikke lige nu. Har netop købt to lækre oste og dejlig græsk yoghurt i dag😉

    Mht. ‘no snacks’ (mellemmåltider) så forsøger jeg at forberede mig selv på det mentalt. Det er nemlig den del, som typisk spænder ben for mig. Jeg spiser med følelserne tit og ikke med maven. Har det meget som dig, Maja, det er følelserne og alt det, som sker i mit liv, der påvirker mig og min kost. Det er en god idé at holde fast i, at intet er ‘forbudt’. Den tankegang er jeg stor tilhænger af.

    Har nogen af jer prøvet kokosolie i théen? Jeg drikker ikke kaffe, så det vil blive fedt i min the og jeg har aldrig kunne lide thé med mælk, så må det blive kokosolie. Det skal jeg vist snart afprøve…

    KH
    – frk. sveske

    • maja maj 9, 2012 hos 5:20 am #

      Jeg har fundet ud af, at jeg ikke bare kan “stoppe” med at spise mine mellemmåltider, men har skåret det ned til, at jeg får 1. om eftermiddagen.. Tanken om at det “ikke er forbudt”, den hjælper! Så snart jeg siger til mig selv at jeg ikke må, så vil jeg! Ha ha
      Igen så prøver jeg at mærke efter når trangen kommer, om jeg virkelig har brug for det!? Det er en svær øvelse, for sådan plejer jeg slet ikke at gøre. Plejer bare at proppe i hoved og så først bagefter tænke over, om det virkelig var nødvendigt.
      Jeg kan ikke træne så meget som jeg plejer pga skader, så jeg kan ikke tåle at hygge spise så ofte, det er min motivation lige nu..

      I forhold til kokosolie i theen, så tænker jeg at du bare skal prøve det. Jeg tænkte til at starte med, at fløde i kaffen ville blive meget kvalm, men faktisk smager det ganske fint:)

      Det handler vel i bund og grund om, at man giver slip på lidt af sin kontrol og tør prøve sig frem! Men det ikke nemt, I konw😉

      – Maja

  3. detsundeliv maj 10, 2012 hos 5:28 am #

    Det er virkelig sejt Maja!

    Og modigt! Det kræver faktisk sin kvinde at turde lytte efter sin krop og handle efter det. Jeg er kun nået til første del nogle gange. Somme tider står jeg og tænker: “Det her har jeg egentlig slet ikke lyst til/brug for” og så propper jeg det i munden alligevel?!

    Jeg er ikke til kaffe, men jeg må prøve med olie i teen:-) I dag er min første snackfri dag (med buffer). Jeg er helt nervøs..:-)

    God dag til dig!

    • maja maj 10, 2012 hos 3:20 pm #

      Jeg hepper på dig, jeg ved at du kan😉 !!

  4. detsundeliv maj 10, 2012 hos 5:31 am #

    Det er så mærkeligt det der følelsesspiseri… Jeg tænker ofte over, hvor mit kommer fra…?!

    Har endnu ikke prøvet kokosolie (autocorrect siger krokodille?!) i teen, men det må klart afprøves, da jeg heller ikke er til kaffe.

    Rigtig god dag til dig!

Skriv et svar

