Syv dage uden snacks og suveræn smoothie

17 May

Appetitten var ikke så stor her til morgen (nu skal dette jo ikke blive een lang klagesang, men jeg er stadig syg), så jeg lavede en smoothie, der gled let ned gennem min ømme hals. Og den smagte fantastisk! Den bestod af en lille pære med skræl, 1/2 frossen banan og ca. 200 g vandmelon uden kerner. Skar det i små tern i blendede.

20120517-112430.jpg

For ikke at smadre mit blodsukker fuldstændigt spiste jeg lidt fromage frais med 1 spsk. proteinpulver, 10 mandler og 1 tsk. hørfrø.

Sidste dag uden snacks blev jo overstået i går, så det er tilladt med en formiddagssnack, hvis jeg bliver sulten igen.

De syv dage gik næsten uden snacks, men ikke helt. Jeg havde sat mig for at gennemføre, og så måtte det jo blive sådan. Men jeg tror og føler ikke, det er en optimal løsning for min krop. Det føles som om, den holder alt for godt på det mad, den får og nærmest lagrer alting. Jeg fortsætter derfor med at spise omkring fem gange om dagen, men med fokus på ikke at få for meget indenbords, når jeg snacker. En god rettesnor kan være at begrænse sig til omkring 150 kcal ved mellemmåltider og sørge for at få både protein og fedt for det tal. Jeg er som udgangspunkt temmelig træt af at tælle kalorier, men det er jo ingen hemmelighed, at et vægttab ikke opnås uden at indtage færre kalorier, end man forbruger. Langt vigtigere er det selvfølgelig, hvad kalorierne kommer fra, og hvad man fylder i sin krop, der kan risikere at blokere for et eventuelt vægttab.

Min pointe er bare, at selvom jeg er inspireret af LCHF og Paleo, så ser jeg det ikke som et wildcard til at proppe mig med 4000 kcal dagligt, bare fordi jeg ikke spiser korn:-)

2 kommentarer to “Syv dage uden snacks og suveræn smoothie”

  1. Jane maj 17, 2012 hos 11:55 am #

    Det lyder som en fornuftig afgørelse. I det hele taget er det jo lige netop det, det gælder om: At lytte til din krop og hvad den trives bedst med. Du hænger jo på den😉 Man kan godt lidt få indtrykket af at man kan spise løs af LCHF/paleo kager og godter, så længe kulhydratsindholdet er lavt, og det er selvfølgelig ikke tilfældet. Selvom det da ville være dejligt, hvis nu…

  2. detsundeliv maj 19, 2012 hos 7:46 am #

    Ja, det er jo hele humlen. Det er bare ret svært til tider. Faktisk er det nok en livslang øvelse:-)

    Åh ja, det ville være skønt, hvis man bare kunne det. I såfald ville jeg spise hele den cheesecake, der står ude i mit køleskab:-) Ej, spøg til side, så et der jo faktisk mange af LCHF-godterne, som man ikke kan spise nær så meget af som eksempelvis blandselv-slik, og det er faktisk ret så rart at kunne mærke sin egen naturlige stopklods:-)

Skriv et svar

