Vægttab, NU skal det være!

31 May

Nå, så er det vist tid til at afsløre PLANEN. Hm, det lyder så alvorligt og kæmpeændringsagtigt, men det er vist nærmere bare “tyen til det velkendte, jeg ved, der virker, men med modifikationer”.

Jeg har taget to kilo på i eksamenperioden. Lidt fordi jeg har siddet på min flade og mest fordi jeg har spist som en… Meget stor og sulten hest. Godt nok har jeg dyrket det dersens motion i ret store doser (undtagen i influenzaugen), men jeg er vant til at cykle mindst ti kilometer om dagen, handle og slæbe tunge poser, rende op og ned ad trapperne, gøre rent (ja, det har man altså ikke tid til, når man har eksamen), gå ture med veninder osv., og alt den naturlige motion forbrænder jo også sin del. Selvom man ikke har tid til at gøre rent, har man masser af tid til at gå ud i køkkenet og hente mandler, og bananer, og chokolade, og pærer, og melon, og nødder, og pistacienødder, og… Og det sætter sig bare lige midt på dunken og de i forvejen brede hofter.

Så nu skal det være. Af med et par (eller mange) kilo inden bikinivejret igen dukker op. Til det har jeg tænkt mig at benytte mig af en omdiskuteret, men for mig virksom metode, nemlig kaloritælling. Det er ikke altid skidesjovt, og nej – det er ikke en varig livsstilsændring. -Men jeg har faktisk fundet ud af, jeg kan holde vægten uden korn, så jeg forestiller mig, at hvis jeg taber mig til det ønskede, så kan jeg holde vægten der med kornfri og sukker-reduceret-til-et-minimum kost.

Ready-set-go startede jeg morgenen med denne pandekage, der lavet af 8 g proteinpulver, 2 måleskeer FiberHusk til bagning, 40 g A38, 2 æg, 1 bæger æggehvider, 4 g kokosolie (til stegning) og 17 g cruchy peanutbutter, 58 g pære og 35 g banan(til fyld) indeholdt 425 kalorier med en energifordeling på 26 % protein, 23 % kulhydrat og 52 % fedt. Så det er altså ikke fordi jeg laver om på min måde at spise på – det kontrolleres bare, hvad der ryger indenbords.

20120531-133240.jpg

Jeg tilstræber at spise mellem 1400-1600 kcal om dagen, alt efter aktivitetsniveau (jeg VIL have energi til at træne), og det er altså meeeeeget sundere end de 1000-1200, jeg levede for, sidst jeg talte kalorier. Det kommer selvsagt også til at gå langsommere, men pyt med det – sålænge jeg har det dejligt imens.

Er spændt på at høre, hvad I synes… Jeg ved jo, at flere af jer, der følger med forsager kalorietælling, så jeg håber ikke, at jeg mister nogen i svinget:-)

2 kommentarer to “Vægttab, NU skal det være!”

  1. Sheila Nielsen maj 31, 2012 hos 4:10 pm #

    Det lyder som et meget målrettet projekt. Om du tæller kalorier eller hvad du gør, skal du ikke forsvare over for nogen – det er helt op til den enkelte! Nogen bandlyser det – andre bruger det som en måde at styre sit mad indtag på. Dog tror jeg du har ret i, at 1000-1200 er for lidt.. Man bliver så sulten:-/

    Held og lykke med projektet. Har kun en lille undren:
    Får du ikke problemer med blodsukker-rutsjeture når du spiser en del frugt? Det gør jeg personligt, og har meget nemmere ved at undgå “snack-fælderne” hvis jeg minimerer mit sukker indtag, og nøjes med grøntsager og sødemidler.

    Pøj med det🙂

    • detsundeliv juni 1, 2012 hos 9:03 am #

      Ja målrettetheden dukker op en gang imellem, når jeg bliver træt nok af dellen på maven… Indtil jeg så møder en lækker kage🙂
      Spøg til side, så er det gode – for mig – ved kalorietælling, at man må spise alt, jeg er ikke så god til forbud. Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt, hvor kalorierne kommer fra, men hvis de én dag ud af syv ikke har den helt rette fordeling, kan man jo godt tabe sig alligevel. Og jeg tror, det blivet meget nemmere at overholde med den kost, jeg spiser nu end tidligere. Ja, 1000 er ikke meget og faktisk heller ikke nok til en voksen kvinde, der træner meget, tænker jeg:-)

      Mht. frugt, så kan det påvirke mit blodsukker ret meget, hvis jeg spiser det forkert og på forkerte tidspunkter. Men sammen med et måltid fyldt med fedt og protein, fungerer det ok. Det ville helt sikkert være bedre uden,
      men jeg har ikke kunnet tåle frugt i flere år, så nu nyder jeg bare at kunne spise det:-)
      Det er sejt, du kan holde dig fra det!

      Kh Trine

Skriv et svar

