Blændende banankage

4 Jun

Søndag er kagedag. Det ved alle. Jeg gik derfor i gang med at bage en banankage, som jeg elsker. Men denne skulle jo være uden mel og sukker.

Du skal bruge:
350 g most og moden banan
3 æg
60 g mandelmel
80 g fiberrigt kokosmel
25 g smeltet kokosolie
1 tsk vaniliepulver
2 tsk kanel
1 tsk kardemomme
1/2 tsk salt
2 tsk bagepulver
15 g grofthakkede valnødder
15 g malede valnødder
30 g grofthakkede hasselnødder
30 g malede hasselnødder
6 måleskeer FiberHusk til bagning
40 g Sukrin+
150 g mørk chokolade

Pisk æg i en skål og vend den moste banan i sammen med kokosolie.
Bland alle tørre ingredienser og vend dem i den våde masse.
Fordel dejen i en passende form og bag
30-40 minutter ved 180 grader. Smelt chokoladen og kom den over kagen.

20120604-235240.jpg

Et stort stykke som nedenstående (100 g) indeholder 250 kcal, så den er ikke helt gratis, men man kan også sagtens nøjes med et mindre stykke, og så er det en fin snack!

20120604-235651.jpg

10 kommentarer to “Blændende banankage”

  1. Jane juni 5, 2012 hos 10:32 am #

    Jeg elsker banankage nærmest højere end livet selv. Din version ser toplækker ud!

    • detsundeliv juni 5, 2012 hos 4:35 pm #

      Mange tak Jane, og jeg kan bare kun give dig ret mht. banankagens lyksaligheder:-)

  2. frk. sveske juni 5, 2012 hos 3:47 pm #

    Hej Trine,
    Banankage = MUMS! Den skal jeg huske næste gang, der er bananer som bare skal i en kage. Er vild med den ‘tunge’ og svampede konsistens, som de giver kager.
    Er lige nysgerrig – hvilken sukkerfri chokolade bruger du? Jeg synes, det er svært at finde en med højt kakaoindhold og ingen tilsat sukker? Har du et tip? Leder også efter en hvid uden tilsat sukker…
    Stevia+ er det en speciel Stevia? Hvormeget vil du gætte på det svarer til, hvis jeg bruger Sukrin?
    KH
    – frk. sveske

    • detsundeliv juni 5, 2012 hos 4:41 pm #

      Kære Sveske

      Ja, den der konsistens er nemlig helt uvurderligt lækker:-)
      He, Stevia+ var en fejl, der straks er rettet. Jeg mente sukrin plus, som er sukrin blandet med Stevia. Jeg vil gætte på det er næsten (men kun næsten) dobbelt så sødt som Stevia og dermed lidt billigere i brug:-)
      Denne chokolade er med sukker – den skulle gå ind hos min mor og hendes kæreste;-) Men jeg har brugt den lyse fra Cavalier til Bounty og Gulian laver en ok mørk, kan dog ikke lige huske kakaoindholdet. Har læst et sted at Cavalier snart lancerer en chokolade med Stevia (eller sukrin?), det bliver meget spændende at prøve:-)
      Kh Trine

      • frk. sveske juni 5, 2012 hos 5:40 pm #

        Hej igen,
        Super, Sukrin+ er ofte på mit lager, så ingen undskyldning der.
        Ja, jeg køber også typisk Cavalier eller Gulian, men det er med kakaoindhold omkring 50 % såvidt jeg husker. Det er vist med Stevia, som Cavalier er på vej med – glæder mig til den kommer på markedet herhjemme.
        KH
        – frk. sveske

      • detsundeliv juni 7, 2012 hos 5:31 pm #

        Ja det må altså godt snart komme!:-)

        Kh Trine

  3. frk. sveske juni 8, 2012 hos 5:15 am #

    Ja, det siger jeg også! Nu tak!
    Hænger fast i sukker-chokoladen… Hmm…
    Red mig😉

    KH
    – frk. sveske

  4. Mia Jensen juni 16, 2012 hos 4:47 pm #

    Fantastisk opskrift🙂

    Jeg kan også anbefale denne opskrift på banankage med chokolade, dog med jordbærtopping tilført🙂

    http://www.banankage.info/banankage-med-chokolade-og-jordbaer/

    Fantastisk blog du har forresten… Keep it up🙂

    • detsundeliv juni 16, 2012 hos 7:03 pm #

      Tusind tak for de pæne ord:-) Det varmer!

      Uhm, den ser også lækker ud, mon jeg kan finde noget at erstatte mel i den med… Det skal måske afprøves:-)

      God weekend til dig!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Billedstorm #3 « Det sunde liv - juli 11, 2012

    […] Banankage med kirsebær. […]

Skriv et svar

