Isdessert

27 Jun

Her er sidste, men vigtigste, omgang fra gæstemiddagen i fredags – nemlig desserten.

Vi fik sådan nogle sprøde-uden-på klæge-inden i-småkager med is og blåbærcoulis.

Til nøddesmåkagerne skal du bruge:
2 bægre past. æggehvider
30 g sukrin+
2 tsk perfect fit sødemiddel
60 g hasselnødder malet til mel
60 g mandler malet til mel

Pisk æggehviderne helt stive og pisk derefter sødemiddel i, så du har en tyk masse. Vend forsigtigt de malede nødder i.
Bages i cirka 20 minutter ved 180 graders varmluft og afkøles helt inden brug.

Blåbærcoulisen er nemmere end nem
kog en pose frosne blåbær med en smule vand og et drys vanillekorn til bærrene er udkogte og har den rette konsistens. Du skal måske hjælpe lidt til med at mose dem med en grydeske.

Isen havde man jo lavet i forvejen. Og det er faktisk det smarte ved denne dessert – den skal bare lige samles, og man slipper derved for at stå i køkkenet og gå glip af sine søde gæster.

20120627-231402.jpg

Og JA – det er gul vandmelon, du ser i baggrunden. Højst besynderligt. Den smagte dejligt, men rød er nu min yndlings!

Jeg er hjemme igen fra København efter en begivenhedsrig tur. Jeg var en tur til læge i går og til en øjenåbner af et foredrag. Jeg tror såmænd, I får lov at høre om det, selvom det er lidt personligt, men begge dele vedrører temaet på bloggen her. Jeg skal bare lige have det hele til at falde på plads i mit lille hoved, før jeg kan skrive sammenhængende ord om mine oplevelser:-)

2 kommentarer to “Isdessert”

  1. Sophie C juni 28, 2012 hos 1:40 pm #

    Det ser super lækkert ud!
    Jeg var på Nordens Folkekøkken og der fik jeg noget gulerods sorbét, ja gulerods sorbét, og det var vist også helt uden sukker, men dit ser nu meget mere indbydende ud.

    • detsundeliv juli 1, 2012 hos 7:54 pm #

      Tusind tak Sophie!

      Det lyder ellers også ret spændende med gulerodssorbet! Hvad syntes du om Nordens Folkekøkken ellers? Har endnu ikke været der, men min mor er helt vild med det…

Skriv et svar

