Lækker morgenmad for 250 kcal

8 Jul

20120708-183556.jpg

De sidste dage har jeg fået denne morgenmad. Lækre pandekager med bærcoulis. Jeg prøver at holde morgenmaden på 250 kcal, hvilket er lidt mindre end jeg vil anbefale andre, men jeg skal simpelthen ikke gå rundt i Cannes og føle mig som en flodhest i bikini;-) For det ser nemlig ud til, jeg får en lille smuttur til udlandet, selvom økonomien er stram med flytning og lejlighedskøb. Min søde veninde Anne har tilbudt mig og en anden sød veninde at komme med ned i hendes forældres sommerhus, og det tilbud er næsten for godt til at takke nej til.

Nå, men pandekagerne er lavet af 1 æg, 1 bæger past. æggehvider, 50 g fromage frais, 1 tsk. kanel, 1/2 tsk. kardemomme, 2 måleskeer FiberHusk til bagning. De er stegt i 3 g kokosolie. Coulisen er lavet af en pose øko bær med 225 g, og så spiser jeg halvdelen og gemmer den anden halvdel til dagen efter. Drys med 5 g kokosmel, der evt. kan ristes for at opnå en mere fremtrædende kokossmag.

20120708-184320.jpg

Her med blåbær. (Det øverste billede er med hindbær.)

For bedre mæthed tilføj et ekstra æg og steg i lidt mere kokosolie. Kan også sagtens tages med på farten:-)

6 kommentarer to “Lækker morgenmad for 250 kcal”

  1. frk. sveske juli 8, 2012 hos 6:15 pm #

    Lækker morgenmad, Trine.
    Jeg tager hatten af for din motivation til at holde kcal på lavt niveau. Godt gået! Hvad siger vægten? Jeg har lovet mig selv at stramme mig an – igen igen… Du skal være velkommen til at holde mig op på det.
    KH
    – frk. sveske

    • detsundeliv juli 8, 2012 hos 7:08 pm #

      Hejsa:-)

      Åh jeg fortjener vist ikke sådan en ros, jeg har simpelthen være for dårlig de sidste par uger, selvom jeg havde bestemt mig for, at NU skulle det være, men det kender du måske?:-( Så det er kun den sidste uge, jeg har været helt striks, til gengæld betaler det sig, tror jeg. Kan allerede se maven er fladere, og jeg har det meget bedre. Det er spændende at se, hvad vægten siger tirsdag morgen, når jeg har vejedag. Ikke at jeg er så god til at overholde det… Jeg har ligesom dig et temmelig anstrengt forhold til badevægten, og har før gemt den i vaskekælderen (bor på fjerde sal…:-))
      Jeg tror, motivationen lige nu kommer fra, at jeg har en ferie i sigte med to slanke veninder, og jeg gider bare ikke gå rundt og føle mig utilpas i bikini. Så det tænker jeg på, hver gang chokoladelysten overmander mig:-)

      Du skrev i en anden kommentar, at kalorieunderskud for dig ikke nødvendigvis var lig med vægttab, er det noget, du har snakket med Frede om? Altså kan det skyldes at kroppen er stresser osv.?

      Og nu jeg er ved de andre kommentarer, så samler jeg lige svaret her, så du ikke skal svare på dem alle;-)
      Min mor er heldigvis vildt sød til at indpasse efter alle mine sjove indslag, og de fleste er Efterhånden vant til jeg tropper op med en vægt i tasken. Jeg har så også den “fordel”, at jeg kan forklare mine fravalg med min mave, og det kan folk jo ikke rigtigt modsige.
      Spiser du aldrig, aldrig brød? Jeg er altså faldet i nogle gange, når jeg har været ude…

      Rigtig god søndag aften til dig!

      Kh Trine

      • frk. sveske juli 9, 2012 hos 5:23 am #

        Hej igen søde,

        En god uge er en god start. Det skal nok vise sig på vægten ellers må du glædes over den fladere mave.

        Jeg kender alt til ‘NU skal det være’ og så bliver det ikke lige NU alligevel. Jeg har vejedag fredag og nu er planen at holde mig selv i kort snor og kun stige på fredag. Det er lidt et ambivalent forhold, for jeg kan ikke helt få mig selv til at skille mig af med den (heller ikke for en periode). Det er jo fjollet, for det er jo tydeligt at mærke formen på tøjet og kigge på spejlbilledet.

        Dejligt med en ferie i sigte. Min har lange udsigter, men ikke desto mere er der grund til at stramme op😉 Uhm… chokolade. Nej tak!
        Der er mange andre faktorer end kcal-overskud som kan forhindre vægttab – skriver Charlotte på sundforsjov.dk en del om. Har læst med der og skrevet med hende om det. Man/ Jeg kan gøre alt det rigtige og vægten flytter sig stadig ikke eller nogen gange endda i plus…

        Jeg har ikke noget, at skynde mine mærkelige madidéer på – synes faktisk heller ikke, at det burde være nødvendigt. Min årsag skulle være vægttab, men det virker så åndssvagt, når jeg så ikke taber mig og man skal ikke begynde at snakke sundhed, for det er der ligeså mange meninger om, som der er mennesker, tror jeg.

        Jeg spiser af og til lidt korn – specielt ude. Det er lidt forskelligt, om jeg går helt uden om eller smager lidt. Sidst kæresten og jeg var ude, kunne jeg ikke lade brødkurven stå, da der kom hjemmekværnet smør ind i følgeskab med lækker koldhævet surdejsbrød (Uhm!) Det kommer lidt an på dagens viljestyrke og om det er svært eller nemt at udelade det. Jeg må nok indrømme, at samvittigheden har det bedst med at udelade det helt. Men når aftensmaden hos en veninde er pizza, så kommer jeg ikke uden om korn. Jeg prøver at lade det være et bevidst valg, når jeg spiser korn, for at skåne samvittigheden mest muligt.

        Hov, det blev lidt langt svar…

        KH
        – frk. sveske

  2. Sidse august 11, 2012 hos 7:57 am #

    Hej

    Tak for en super god og inspirerende blog! Jeg har lige kastet mig ud i at lave disse pandekager, men når du skriver måleske, hvad vil det så svare til? For har vist puttet alt for meget husk i😀

    Mvh Sidse

    • detsundeliv august 14, 2012 hos 6:54 pm #

      Hej Sidse.

      Undskyld det sene svar – jeg er lige
      flyttet:-)

      Tusind tak for de søde ord!

      Måleskeerne er dem, der følger den grønne Husk. Jeg vil skyde på, en måleske svarer til en stor teske.
      Brugte du den grønne eller den gule?

      Kh Trine

Trackbacks/Pingbacks

  1. Billedstorm #4 « Det sunde liv - juli 11, 2012

    […] Lækre pandekager med bærcoulis […]

Skriv et svar

