Ratatouille på 3 måder

3 Aug

Jeg havde en del grøntsager i skuffen, og de typer, der var, ledte mig hen på den klassiske ratatouille. Jeg tænkte, at det ville passe meget godt til til de økologiske svinekoteletter, jeg havde liggende i fryseren, der jo gerne skal tømmes inden flytning på lørdag.

Til ratatouillen skal du bruge:
1/2 Aubergine i tern
1/2 squash i term
1/2 bakke champignon skåret i 1/4
2 små løg skåret i både
1 dåse flåede tomater
1 spsk. oregano
1 spsk. basilikum
Salt og peber

Svits løg i en god klat kokosolie og tilsæt de resterende grøntsager. Svits også disse. Tilsæt en dåse flåede tomater og krydderier og lad simre lidt.

Svinekoteletten blev stegt i godt med smør, og så fik jeg råkost af en stor gulerod og 1/4 æble:

20120803-201146.jpg

Ratatouillen kan også spises til stegte vannemeirejer med Mayo – Rømers it is:

20120803-201241.jpg

Eller to Hanegal Wienerpølser stegt på panden (med agurk og et par oliven om the side):

20120803-201322.jpg

Lækkert når grøntsagstilbehøret er klaret til tre måltider, så bliver det altså ikke nemmere!

8 kommentarer to “Ratatouille på 3 måder”

  1. Sheila august 4, 2012 hos 6:01 am #

    Ratatouille er bare så lækkert! Jeg lavede en kæmpe portion forleden; det er skønt som tilbehør nogle dage i træk. Et lille tip: Hvis du laver en “dusk” af hele stængler krydderurter, (hvad man nu har stående i vindue eller have) binder sammen med snor og koger den med, får man en meget intens smag af krydderurter🙂

    • detsundeliv august 5, 2012 hos 4:35 pm #

      Ja det er nemlig så:-)

      Det lyder som en dejlig og smagfuld idé! Jeg planlægger at plante krydderurter i en lille kasse i min nye gårdhave – er det dig, jeg skal spørge til råds der?🙂

      • Sheila august 5, 2012 hos 7:35 pm #

        Ja, jeg er godt nok uddannet gartner, så lidt véd jeg. Men kan ikke give gro-garanti! ;-

      • detsundeliv august 14, 2012 hos 7:03 pm #

        Nej hvor mega sejt! Kan du min svare mig på, om der er noget, jeg kan nå at så nu af krydderurter? Jeg lover ikke at klage, hvis det ikke lykkes;-)
        Kh Trine

      • Sheila Nielsen august 18, 2012 hos 10:44 am #

        Hmm, det er nok lidt sent nu… Ellers står der som regel detaljerede beskrivelser bag på poserne. Men du kan købe dem færdige, og potte dem i krukker med mere jord i, så rødderne får lidt krudt og noget plads. Du får dem til at sætte flere skud ved at nippe topskud af, helst over et bladpar, (ville ønske jeg lige kunne tegne det for dig…)
        Basilikum kan du få problemer med; skadedyr elsker den desværre😦
        Off topic: Den rødternede skjorte klæder dig – køb køb!🙂

      • detsundeliv august 20, 2012 hos 7:45 pm #

        Altså skal jeg så plante dem i Potter og have dem i vindueskarmen? Du har virkelig med en novice at gøre her;-)
        Og er der også skadedyr indenfor? (rødmesmiley).
        Hvor er det fedt, at du ved så meget om den slags!
        I tusind tak – jeg drøner vist ind og køber skjorten i morgen🙂

      • Sheila Nielsen august 21, 2012 hos 4:49 pm #

        Jamen, man ved jo ikke alt om alt.. Men noget om noget😉
        Jep – idéen i det er, at rødderne får mere plads, og kan derfor give mere vækst til planten. Du behøver bare at bruge potter der er 1-2 cm større i diameter. -Og så køber du noget jord der hedder Blomstermuld – der er mest næring i. Der skal fx 3-4 cm jord i bunden af potten/skjuleren, så sætter du planten ned i, (som du har taget ud af den potte den er købt i) og fylder op med jord omkring den. Stil dem hvor du har mest sol. Ja, skadedyr kan sagtens komme indenfor.. Men der er ikke så meget at gøre ved dét, hvis det går så galt. Man bruger sjældent sprøjtegift i private hjem.. Og det gider man heller ikke, adr badr😉

      • detsundeliv august 22, 2012 hos 8:09 pm #

        Det var sødt sagt🙂 Arh, skide smart. Jeg har to kæmpe vindueskarme i køkkenet med masser af sol, de skal fyldes op, såsnart jeg er hjemme fra ferie. Jeg holder mig fra sprøjtegift, og så må de jo bare ryge ud, hvis jeg skulle få dyr på besøg (AD). TUSIND tak for de gode råd:-)

Skriv et svar

