Blomkålsmos

22 jun

20120622-170024.jpg

“Jamen hun spiser da ikke kartofler”, tænker du måske. Og ganske rigtigt nej – det er er såmænd ikke en omgang kartoffelmos, men en lækker blomkålsmos, som jeg gav mig i kast med i går.

Du skal bruge:
Et blomkålshoved (ca. 500 g)
50 g græsk yoghurt (jeg brugte 7 %)
50 g fløde
125 g bacon
2 store forårsløg
1 grøn peber

Bræk blomkålen i små buketter og kog dem helt møre.
Imens skærer du baconen i små stykker og steger det.
Derefter snitter du forårsløg og peber hele fint og steger forårsløg i 2 minutter sammen med baconen.

20120622-170720.jpg

Hæld vandet fra blomkålen og blend med en stavblender. Tilsæt fløde, yoghurt, bacon og forårsløg. Smag til med salt og peber. Til aller sidst tilsættes den grønne peber, så den holder sig helt sprød. Mosen smagte – hvis jeg selv skal sige det – virkelig lækkert og cremet. Mmm.

Mosen indeholder 80 kcal pr. 100 g med en fordeling på 21 % protein, 20 % kulhydrat og 59 % fedt.
Med en Hanegal wienerpølse til 270 g mos gav det et fint aftensmåltid på 400 kcal.

20120622-171007.jpg

I aften får vi besøg af sød veninde med kæreste til en forhåbentligt hyggelig parmiddag, så jeg må i køkkenet, hvis der skal være mad på bordet, når de kommer:-)

Hvad skal I lave i weekenden? Jeg ønsker jer i hvert fald en rigtig god én af slagsen!

3 kommentarer to “Blomkålsmos”

  1. min slankekur juni 22, 2012 hos 10:15 pm #

    Til den helt store familiefest – med den generation som godt kan lide fløde I stedet for mælk og sovs og masser af smør – det bliver en spændende udfordring 😉

    • detsundeliv juni 24, 2012 hos 7:23 pm #

      Måske jeg er helt bagefter,
      Men jeg forstår ikke helt din kommentar, sorry *rødmesmiley*

Trackbacks/Pingbacks

  1. Billedstorm #3 « Det sunde liv - juli 11, 2012

    […] Majskolbe med smør, asparges svøbt i bacon og blomkålsmos […]

Skriv en kommentar